středa 24. května 2023

Přehled zákonů u nájemního bydlení - povinnosti a práva nájemce

V poslední době se stále častěji objevují dotazy ohledně povinností nájemců a pronajímatelů v rámci nájemního bydlení. Je proto důležité mít přehled o právech a povinnostech stanovených českým právním řádem. V tomto článku ti přinášíme stručný přehled důležitých zákonů a ustanovení, které se vztahují k nájemnímu bydlení, spolu s odkazy na jednotlivá ustanovení zákona. Přečtěte si tento článek a získejte lepší přehled o tom, co by měl každý nájemce a pronajímatel vědět.

Úprava nájmu je obsažena v § 2201 a násl. občanského zákoníku (dále jen „NOZ“), přičemž v § 2235 a násl. NOZ jsou obsažena zvláštní ustanovení o nájmu bytu a nájmu domu.
 
Dalšími důležitými právními předpisy, které se uplatňují v nájemních vztazích, jsou:
  • zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostor v domě s byty,
  • nařízení vlády č. 453/2013 Sb., o stanovení podrobností a postupu pro zjištění srovnatelného nájemného obvyklého v daném místě (dále jen „nařízení vlády o nájemném“), a
  • nařízení vlády č. 308/2015 Sb., o vymezení pojmů běžná údržba a drobné opravy související s užíváním bytu (dále jen „nařízení vlády o údržbě“). 

Nájemce má povinnost:

  • Platit nájemné a poplatky za služby spojené s užíváním bytu včas (§ 2251 Občanského zákoníku).
  • Užívat byt řádně a s ohledem na práva a zájmy pronajímatele a ostatních nájemců (§ 2252 Občanského zákoníku).
  • Udržovat byt v dobrém stavu a provádět běžné opravy (§ 2253 Občanského zákoníku).
  • Informovat pronajímatele o závadách bytu, které vyžadují opravu (§ 2254 Občanského zákoníku).
  • Umožnit pronajímateli přístup do bytu za účelem kontroly nebo oprav (§ 2255 Občanského zákoníku).
  • Finanční vyrovnání (tedy úhrada přeplatku či nedoplatku) musí být provedeno v dohodnuté lhůtě, nejpozději však ve lhůtě čtyř měsíců ode dne doručení vyúčtování nájemci (pozor, ustanovení § 2252 NOZ stanoví lhůtu odlišně, nicméně uplatní se podle našeho názoru zvláštní úprava obsažená v zákoně č. 67/2013 Sb., který je zákonem zvláštním).
    • Právo kontroly: zákon dává nájemci právo kontroly. Pokud o to nájemce písemně požádá, je pronajímatel povinen nejpozději do pěti měsíců po skončení zúčtovacího období doložit náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování a umožnit příjemci služeb pořízení kopie podkladů.

    •  Nájemce musí případné námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování předložit pronajímateli neprodleně, nejpozději však do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování, popřípadě doložení potřebných dokladů. Jiné lhůty opět stanoví § 2252 NOZ, podle kterého platí, že požádá-li o to nájemce, umožní mu pronajímatel zpravidla nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období nahlédnout do vyúčtování nákladů na poskytnuté služby za minulý kalendářní rok a pořídit si z nich výpis, opisy či kopie.

Pronajímatel má povinnost:

  • Zajistit nájemci klidné užívání bytu (§ 2248 Občanského zákoníku).
  • Udržovat byt v dobrém stavu a provádět opravy, které nejsou povinností nájemce (§ 2249 Občanského zákoníku).
  • Informovat nájemce o záměru prodat byt nebo převést vlastnictví jiným způsobem (§ 2250 Občanského zákoníku).
  • Zajistit poskytování nezbytných plnění spojených s užíváním bytu nebo s ním souvisejících. Které služby jsou nezbytné, uvádí § 2247 odst.2 Občanského zákoníku, a patří mezi ně: dodávky vody, odvoz a odvádění odpadních vod včetně čištění jímek, dodávky tepla, odvoz komunálního odpadu, osvětlení a úklid společných částí domu, zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání, provoz a čištění komínů, popřípadě provoz výtahu aj.

  • Umožnit nájemci dát část bytu do podnájmu i bez jeho souhlasu, pokud nájemce v bytě trvale bydlí (viz § 2275 odst. 1 NOZ).

Tato souborová právní úprava stanovuje povinnosti nájemců a pronajímatelů v rámci nájemního bydlení, které je důležité dodržovat pro správné fungování a zachování práv obou stran. 

_________________________________________________________________________

Řešíte problém v souvislosti s bydlením? Neváhejte a kontaktujte mě

Michal Fišer 📞+420 778 433 544     📧 konzultant.michal@gmail.com 
 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář a přeji hezký den.

Případ Brašnářství Tlustý

Když Marketing tvoří více škody než užitek: Případ Brašnářství Tlustý Brašnářství Tlustý, kdysi renomovaná značka kvalitních kožených výrobk...

Michal Fišer +420 778 433 544

konzultant.michal@gmail.com